Kappersnieuws, mrt 2004

Vakblad ‘KappersNieuws’, maart 2004

Mannensalons, een zaak van deze tijd
Het Nationaal Mannenkappers Collectief (NMC) ondersteunt mannenkappers. Dat is nodig, volgens vice-voorzitter Hans Hollander, omdat er veelal een verkeerd beeld van het vak bestaat. Dat een herenkapper overigens helemaal niet oubollig hoeft te zijn, bewijst Dirk Jan Aldewereld met zijn salon Gentleman: ‘Je biedt een prachtige specialisatie. Geen knippen en wegwezen’.

Het NMC ondersteunt bij het professionaliseren van de zaak. ‘Automatiseren, een goede marketingstrategie; het zijn tools die we kunnen aanreiken om de uitstraling van de salon te verbeteren’. Volgens Hollander verdwijnen er herensalons uit het straatbeeld omdat er niet genoeg geïnvesteerd is in de toekomst. ‘Dan kan je de salon ook niet verkopen als kapperszaak. Had maar geïnvesteerd, denk ik dan. Van de 1200 specifieke herenzaken zijn er nu nog een kleine 1000 over.’ Toch denkt Hollander dat er markt voor is. ‘Het is een heel specifieke doelgroep’ zegt hij, ‘en het oubollige beeld dat er heerst, is niet terecht. Mannen zijn veel modebewuster dan we denken. We spreken tegenwoordig dan ook niet meer van herenkapper maar van mannenkapper’. Ook ziet Hollander een opkomst van allochtone ondernemers. ‘Zij starten massaal met het mannenvak, vanuit de traditie en weten daarmee de markt te veroveren’.

Bewuste keuze
Niet alle mannenkappers moeten ‘omvormen en met hun tijd mee’. Sommige ondernemers beginnen bewust met een trendy salon die alleen bestemd is voor mannen. Dirk Jan Aldewereld van Gentleman uit Amsterdam bijvoorbeeld. ‘Bij de bank deden ze in eerste instantie daardoor zelfs moeilijk. Tot ze mijn plannen zagen. Ik ben direct gestart met een hele lichte open ruimte met natuurlijke kleuren, en bewust geen donker hout. Ik maak gebruik van computers, heb een eigen website. Heel modern’. Ook over zijn bedrijfsfilosofie heeft Aldewereld gerichte ideeën. ‘Ik kom zelf uit een gemengde salon en ik vind dat je daar als klant te weinig tijd en aandacht krijgt. Mijn klanten geven aan dat er hier juist rust en ontspanning is, ze vinden het een verademing’.

Naar de specialist
Dirk Jan Aldewereld vindt het mannenvak een echte specialisatie. In de mannenzaak komen vaak de moeilijkere haartypes, ze gaan naar de specialist en dat vraagt dus meer dan de standaardtechnieken. ‘Je moet goed advies kunnen geven, zegt hij. ‘Ik verdiep me echt in een klant en zijn leefomstandigheden. Vraag door: wanneer heb je tijd om producten te
gebruiken? Daarnaast heb ik veel hoogopgeleide mannen binnen die wel graag de verzorging willen maar niet de praatjes over vrouwen en voetbal. En ook daarin onderscheid ik me dus. Volgens hem is de man een doelgroep met groei. Mannen mogen veel meer besteden aan hun uiterlijk, er komt steeds meer aandacht voor in de bladen. Het mannenvak zal dan ook niet uitsterven maar blijven bestaan. Het NMC is goed bezig. Wij profileren ons nog niet voldoende, en daar wordt nu hard aan gewerkt’.

Een mooi vak
Aldewereld vindt de man een prettige klant. Trouw, kritisch, dat wel. En hij vindt het vak zelf steeds interessanter worden. Er is meer mogelijk met
techniek en kleur. En ook qua verzorging en gezichtsverzorging.

‘Het is een mooi vak. Klanten zien me genieten als ik werk, ik besteed er tijd en aandacht aan, en dat voelen ze. Juist die drukke man maakt er tijd voor.
Juist hij heeft behoefte om even pas op de plaats te maken en tijd aan zichzelf te besteden’.

TouchPro ® massage licentie
Lid van het Nederlandse Mannenkappers Collectief
Lid van de Algemene Nederlandse Kappers Organisatie
Dépositair la Biosthétique produkten
tekst: Ilse Hesp