Kappersnieuws, apr 2004

Vakblad ‘KappersNieuws’, april 2004

Dirk-Jan Aldewereld: de masserende kapper
Neem nou Salon Gentleman van Dirk-Jan Aldewereld: sober, hedendaags, de ultieme plek om tot rust te komen. Een goed doordacht concept, waar Aldewereld al over nadacht toen hij nog in loondienst was. Hij is nu drie jaar gevestigd is op het Amsterdamse KNSM-Eiland en de tijd heeft hem gelijk gegeven: zijn concept sloeg aan. Gesprek over de eerste stap tot ondernemersschap: eerst denken en dan pas doen.

Hoe kwam je tot het concept van je salon?
“Ik vond dat de man in de doorsnee salon eigenlijk aandacht te kort kwam. Natuurlijk, ook daar past een bepaald type klant in, maar er zijn salons genoeg die dit type klant heel goed bedienen. Geïnspireerd door een tip van een klant begon ik een idee uit te werken: een mannensalon, maar dan met de nodige extras. Een salon waar meer gebeurt dan knippen, scheren en een praatje over de laatste voetbalwedstrijd. Wil je jezelf als ondernemer onderscheiden dan moet je meer bieden dan het geijkte. Maar voor ik van start ging heb ik mijn ideeën daarover getoetst bij Rob Backer van de ANKO en Eric Craft van het Nationaal Mannen Collectief, waar ik lid van ben. Zo kreeg ik het plaatje rond: een mannensalon, met als extra professionele massage, hoofdhuidmassage en gezichtsbehandelingen. Iets extras te kunnen bieden aan klanten die zoeken naar mogelijkheden om de stress van alle dag kwijt te raken, om die stijve schouders weer even los te werken, die beginnende hoofdpijn te bestrijden.”

Hoe keek de bank daar tegenaan?
“Ja, dat is een verhaal apart. Dan kom je bij de bank en blijkt dat zij werken met erg ouderwetse gegevens. Omdat zij werken met landelijke
gemiddelden, hadden zij een totaal ander beeld van een mannensalon dan dat ik voor ogen had. Hun gegevens waren gebaseerd op het feit dat veel mannensalons lang bestaande eenmanszaken zijn, waarvan de eigenaar soms zelfs al de pensioengerechtigde leeftijd is gepasseerd. We hebben het dan over kleine salons met nauwelijks nog overhead, geen herinrichtingsplannen, lage prijzen en lage omzet. Waardoor  de bank redeneerde dat het voor hen een riskante onderneming zou zijn om geld te steken in een nieuwe mannensalon.”

Hoe heb je dat aangepakt?
“Daar kwamen we al met al heel goed uit. Met behulp van de ANKO Salonmonitor kregen we beter vergelijkingsmateriaal boven tafel en kon ik een profiel schetsen van een exclusieve mannensalon voor veeleisende klanten die graag wat over hebben voor hun persoonlijke verzorging.  De bank ging om, mijn plannen waren daardoor zo mogelijk nog beter omlijnd en ik ging op zoek naar een geschikte locatie. Dat heb ik onder meer gedaan door bij de gemeente gegevens op te vragen over de bewonersprofielen van de verschillende wijken in Amsterdam. Hier op het KNSM-Eiland zit ik midden tussen de doelgroep die ik op het oog had. Dat blijkt ook wel, want het is me in de achterliggende jaren sinds de start voor de wind gegaan.”

Waar kwam dat massage-idee eigenlijk vandaan?
“Dat massageonderdeel in mijn dienstenpakket is eigenlijk ontstaan omdat ik zelf zoveel weekeind-hoofdpijn had. Soms zelfs zo erg dat het op migraine leek. Daar wil je natuurlijk van af en massage is daar een goede remedie voor. Zo kwam het ook dat ik die zelfde klachten herkende bij klanten, wist waar het vandaan kwam en wat er eventueel aan gedaan kon worden. Nou sla je maar niet zo maar aan het masseren, want je moet weten wat je doet. Dus ben ik eerst begonnen met een verkorte opleiding voor sportmassage. Dat was behoorlijk zwaar zo naast mijn werk, maar het is een ideale basis, want je moet bijvoorbeeld veel van anatomie af weten. Daarna heb ik nog veel meer aanvullende trainingen en workshops gedaan: drukpuntmassage, acupressuur en dergelijke. Nog steeds ga ik regelmatig naar trainingen, want je moet bijblijven wil je dit werk goed kunnen doen. Dat is wel eens lastig want die trainingen zijn precies op dagen dat de salon open moet zijn, maar dat heb ik er voor over.”

En wat vindt de klant nog meer bij jou buiten het geijkte?
“Naast het normale pakket aan kappersdiensten doe ik ook gezichtsbehandelingen, hoofdhuidmassage, en stoelmassage. Dat laatste is
voor een quick relaxmassage waarin het hoofd, de nek en de schouders tot ontspanning worden gebracht. Je moet je diensten natuurlijk wel verkopen. In het begin heb ik het gewoon aangeboden bij klanten bij wie ik spanning voelde in nek en schouders. Dat brengt reuring in de tent en al snel willen anderen het ook. Voor de prijscalculatie gebruik ik gewoon de geijkte rekenformule waarmee je vaststelt wat je per minuut moet verdienen om een goede omzet te draaien. Simpel! Een stoelmassage komt dan ongeveer rond de 15 euro uit. Klanten staan daar niet bij stil, ze vinden het blijkbaar niet te veel. Integendeel, er zijn er die inmiddels alleen voor de massage komen.
Het allerbelangrijkste element voor deze manier van werken is echter dat je van mensen houdt. Wat mij vanaf het begin heeft geboeid is mensen verlossen van een probleem, een voor mij herkenbaar probleem, omdat ik er zelf ook last van heb gehad. Dat heeft er in geresulteerd dat ik nu een mannensalon heb met een uniek concept, en dat ik goed draai, zovel ten aanzien van de omzet als de werkvoldoening.”

tekst: Ilse Hesp