IJ-opener, nov. 2008

Interview wijkblad ‘IJ-opener’, november 2008

‘Gentlemen prefer blondes’, maar voor zichzelf kiezen ze als ze hun haar verven juist vooral voor de donkere kleuren, zoals bijvoorbeeld chocolade-bruin.
En, zo vertelt Dirk Jan Aldewereld, de eigenaar van de herensalon Gentlemen, er mag in tegenstelling tot vrouwen geen vleugje rood in verwerkt worden. Dat gentle staat namelijk niet voor soft!

Tien jaar geleden in november 1998 vestigde Gentlemen zich als tweede kapper op het KNSM eiland. Dirk Jan koos bewust voor dit gebied omdat hier de hoog opgeleide verzorgingsbewuste man woont. Daarnaast had het pand op het Levantplein 68 de split-level waar hij naar op zoek was, want hij wilde zijn klanten meer bieden dan alleen kappen. Naast gezichtsmassage kun je bij hem terecht voor een voetreflexzone- of tafel massage en in dat geval zijn dames ook welkom. Alleen mannen kunnen zich echter tegelijkertijd laten knippen en manicuren. Dat ziet er uit als een shot uit een Amerikaanse film over de maffia. ‘Heel spectaculair’, zegt Dirk Jan glunderend.
‘Mannen komen er vaak bekaaid af bij een kapper’, beweert Dirk Jan. Ze worden tussendoor geholpen en krijgen te weinig tijd. Hijzelf rekent maar liefst drie kwartier voor een klant. En dat is ook wel nodig, want, je zou het niet denken, maar mannen zijn veel kritischer dan vrouwen. Wee-je-gebeente als de bakkebaarden niet goed geknipt zijn of een oorhaar vergeten. Mannen willen dat hun haar meteen goed zit. Ze gaan niet zoals vrouwen ’s ochtends eerst nog urenlang frutselen.
Ik vraag hem of hij ook veranderingen ziet in de haarcoupe. Jawel! Tien jaar geleden was de haarmode kort met scherpe contouren. Geleidelijk aan werd het haar weer langer, van voren en ook van achteren en was nonchalant in plaats van strak het sleutelwoord. Maar nu de economie weer slechter wordt, zul je zien – zo voorspelt Dirk Jan – dat ook het haar eraan moet geloven: dat zal weer meer gekortwiekt worden en strakker in toom worden gehouden. In plaats van nonchalant wordt netjes de nieuwe trend.Waar hij ook een verandering in heeft gezien is het begrip service. Zes jaar geleden wilde hij al een on-line afspraken systeem opzetten, maar navraag bij zijn klanten leerde dat niemand daarvoor voelde. Het werd juist als een gebrek aan service opgevat. Sinds september j.l is hij echter online gegaan en nu waarderen zijn klanten het juist dat zij via internet in het afsprakenboek hun naam kunnen noteren. Of de kredietcrisis hem klanten gaat kosten? Hij denkt het niet. Hij heeft inmiddels een grote vaste groep klanten en mannen zijn trouw. Hebben ze eenmaal een goede kapper gevonden, dan blijven ze daar hun leven bij.

tekst: Tineke Kalk